Városlista
2025. április 25, péntek - Márk

Hírek

2018. Június 14. 05:00, csütörtök | Külföld
Forrás: Szerémy Tamás, az MTI tudósítója jelenti - fotóillusztráció: pixabay

Átadták Törökországban a világ második leghosszabb kétcsöves közúti alagútját

Átadták Törökországban a világ második leghosszabb kétcsöves közúti alagútját

Átadták a forgalomnak Törökország északkeleti részében a világ második leghosszabb, 14,3 kilométeres, kétcsöves közúti alagútját szerdán - írta az Anadolu török állami hírügynökség.

Az Ovit-alagút Rize tartomány Ikizdere körzetét köti össze Erzurum tartomány Ispir körzetével, jelentősen lerövidítve az utat a fekete-tengeri és a kelet-anatóliai régió között a Pontuszi-hegységen keresztül. Az Ovit-hegyi átjárónál fúrt alagút a leghosszabb Törökországban.

A megnyitón Recep Tayyip Erdogan török államfő azt mondta: az Ovit-alagút nem mindennapi alkotás, stratégiai szerepet tölt be azáltal, hogy Európát a kaukázusi régión keresztül Közép-Ázsiához kapcsolja. Egyúttal rámutatott, hogy így könnyebbé válik a fekete-tengeri kikötők megközelítése, és a térség kereskedelmi forgalmában szemmel látható növekedés következik majd be. Erdogan beszédében emlékeztetett: az Ovit-alagút megnyitójára a június 24-ei előrehozott államfő- és parlamenti választás előestéjén került sor.

Egy átjáró kiépítése az Ovit-hegynél a miniszterelnöki hivatal Oszmán-kori archívumának tanúsága szerint már az Oszmán Birodalom 1880-as fejlesztési tervében szerepelt. A 2640 méter magas hágón átvezető út 1930-ban készült el. Mivel azonban november és április között a sűrű hóesés és a lavinaveszély miatt mindig le kellett zárni, az alagút ötlete időről időre napirenden volt. A nyári időszakban naponta átlagosan 1135 jármű haladt keresztül a hágón.

A most átadott, átlagban csaknem 2100 méteres magasságban húzódó alagút alapkövét 2012. május 13-án rakták le. A projekt összköltsége 412 millió líra (mintegy 24,5 milliárd forint). Az alagútnak köszönhetően Ikizdere és Ispir között egész évben zavartalanul folyhat a közlekedés, a Rizét Erzurummal összekötő 250 kilométeres főút hossza pedig 200 kilométerre csökken.

Az Ovit-alagút nem sokáig viselheti a leghosszabb törökországi alagút címet, mert várhatóan 2019 őszén megnyílik a Trabzon és Gümüshane tartomány között - szintén a Pontuszi-hegységben - épülő Yeni Zigana-alagút, amely 14,5 kilométer hosszú lesz.

A leghosszabb kétcsöves közúti alagút, a Csungnansan-alagút Kínában található és 18,2 kilométer hosszú. A leghosszabb egycsöves közúti alagúttal Norvégia büszkélkedhet, a Laerdal-alagút hossza 24,5 kilométer.

Ezek érdekelhetnek még

2025. Április 25. 07:48, péntek | Külföld

Teljes és feltétel nélküli tűzszünetet sürgetett az ukrán elnök

A béketárgyalások első lépésének teljes és feltétel nélküli tűzszünetnek kell lennie, amit azonban Oroszország jelenleg nem hajlandó elfogadni

2025. Április 25. 07:46, péntek | Külföld

Kreml: kritikusan veszélyes, hogy a hajlandók koalíciója katonákat tervez küldeni Ukrajnába

Elfogadhatatlan és kritikus veszélyt hordoz magában a \"hajlandók koalíciójának\" az az elképzelése, hogy katonai alakulatokat vezényeljen Ukrajnába - jelentette ki Dmitrij Peszkov orosz elnöki szóvivő csütörtökön újságíróknak.

2025. Április 24. 07:36, csütörtök | Külföld

Amerikai alelnök: Ukrajnának és Oroszországnak egyaránt le kell mondania ellenőrzése alatti területről

Az Egyesült Államok nagyon világos javaslatot tett Oroszországnak és Ukrajnának a békemegállapodás előmozdításának útjáról, ez területek cseréjét és a konfliktus befagyasztását írja elő nagyjából a jelenlegi frontvonalak mentén

2025. Április 24. 07:33, csütörtök | Külföld

Szijjártó Péter: egyelőre nincsen tudomásunk magyar sérültről az isztambuli földrengést követően

Egyelőre nincsen tudomásunk magyar sérültről az isztambuli földrengést követően, azonban a térségben fokozott elővigyázatosságra van szükség - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán.